Friday, April 1, 2016

Journey to kinabalu pt 2

Sambungan dari Part 1 haritu,ni kisah hari kejadian pulak.
Kitorang sampai kat pejabat taman kinabalu dalam pukul 8 sebab datang awal so dapat la parking dalam kawasan taman yang kena bayar perhead tu, kalau lambat sikit tadi memang kena parking kat luar la jawabnya pastu kena hike untuk daftar at pejabat tu..huhu

Pakej kitorang ambil tu tak termasuk lunch hari mendaki ni so guider suruh kitorang tapau makanan dr restoran seberang jalan..tapi time tu sakit kaki aku datang makanya aku jaga beg, geng lain pergi beli lunch.

Selesai urusan permit,pendaftaran n sewa hiking stick. Kitorang dibawa ke pintu taman kinabalu yang jauhnya 1km lebih dari ofis tadi..nasib baik transport tu da include. Kalau tak belum apa-apa nyawa dah separuh hilang. Huhu

Lepas tandatangan kat pintu maduk and dengar briefing guider pasal laluan, dalam pukul 10 kami bergerak menuju laban rata yang terletak di K.M 6 - 6.5

Ingatkan semudah 'alah bisa tegal biasa' tapi belum K.M1 dah ada yang psycho melihat tangga yang straight up... Aku still in cool siap boleh lepak borak dengan guiders lagi langsung tak jaga pernafasan and rentak jantung meanwhile sahabat yang aku follow rapat dekat2 tadi aku biarkan naik tangga tu sendirian

K.M 2, kawan tu dah macam makin terseksa mendaki and sekejap-sekejap dia berhenti. At this point, only aku dan dia je yang ada sebab yang lain dah jauh kedepan terutama 2 hero double 'F'- fariz/faidhi, not the other F word okay 😀. Tapi tak lama dari tu,berjaya juga nampak bayang 2 lagi teamate kat depan tengah menyedut nafas sebelum diorang hilang lagi.

K.M 3, dekat signboard tu kami berlima berkumpul and refill energy. Time ni lah keluar extra joss, power bar, 100+ dan lain2 energy drinks. After 5 minutes perjalanan diteruskan ke Layang-layang Hut.

2702m, Layang-layang Hut. Kebanyakan hikers yang selisih kat tengah jalan tadi semua take break kat sini and kebetulan dah tengahari. It's lunch time! Hut ni dengan laluan mersilau dah tak jauh boleh kata ni meeting point for both trail jugak la. Lepak 20minit, kitorang pun gerak naik and most hikers start pakai sweater/ glove before continue their hiking. Mungkin angin sejuk da terasa kot.

Another K.M are same as before the 'double F' menghilangkan diri dan hanya dijumpai kat tempat tertentu sedang berehat. Dan aku masih setia mendampingi cik adik ni dari belakang...bukan ape,risau kot kalau pitam ke ape sebab guider masa aku borak dengan diorang,memang diorang akan stay jauh dari hikers sebab taknak ada yang pressure bila nampak guider ni dekattt je. Lagipon hiking pole dia aku pegangkan, fon pon sama -senang nak ambil gamba kata dia 😅 and paling penting happiness is hiking with friend 😀

K.M terakhir kitorang dah relax2 berhenti ambil gambar + makan strawberry hutan guidert pon dah jalan dekat2..kat sinilah kekecewaan muncul bila guider bagitahu bunga reflessia tu bukan kat gunung kinabalu, sedangkan masa aku sekolah dulu buku bagitahu bunga tu kat sini...hmm tipah tertipu!

Cukup 7jam pendakian sampailah kami di laban rata..dekat situ dengan macho-nya aku minta beg cik adik tu untuk aku angkat- tambah 7kg lagi kot- sebab nampak sangat kalau dibiarkan dia takkan bangun dan sambung perjalan ke hostel penginapan yang dah tak jauh tapi still kena mendaki..huhu

Lepas letak beg kat katil terus je ke kafe untuk dinner, wehh panas giler matahari petang yang menyuluh masuk ke ruang makan tu, so kitorang tak lepak lama habiskan makan and balik bilik untuk kendiri.

Lepas mandi + solat + bergambar kat helipad a.k.a kawasan bersukan..aku tarik selimut dan terus tido..masa tu baru pukul 6 macam tapi sejuk kat luar punya pasal + waterheater tak well function..tanpa rasa bersalah aku ucap goodnight pada hikers lain dalam bilik tu

Next post will be about journey to the peak and way down😊. Thanks for reading this post.