Friday, March 25, 2016

Journey to Kinabalu pt1

Lama diam bukan bermakna dah mati.. Bizi lebih je sebab nak sediakan bahan mesyuarat orang besar..huhu

2 minggu berlalu tapi ramai lagi masih rindu pada kinabalu-gunung kinabalu. Grup whatsapp masih tak bubar siap plan naik gunung Fuji lagi..besar betul cita2 mereka..haha.

Sabah ni aku adalah kenalan masa zaman belajar dulu,merata gak la macam tawau, ranau, beufort, KK tapi sebab lama tak jumpa jadi segan plak nak contact diorang..so masa kat sabah tu diam2 je datang tapi lepas diorang jumpa gamba aku kat fb habis kena bash kat whatsapp. -_-"

Okay. Cerita kt Sabah.

Sampai airport KKIA malam 8/3/16 haritu terus masuk avanza yang dah dibooking siap2 and sebab aku dah survey jalan guna google street view so sebelum gerak ke kundasang aku bawak semua minum kopi dekat Cybercity. Tapi malang sungguh bila yang minum kopi pon boleh bantai tido.

Jalan KK-kundasang ni ramai cakap dengan aku jangan drive malam dan bahaya tapi keras hati punya pasal aku redah jugak. Lagipun aku dah janji dengan kawan2 sepanjang kitorang kat kundasang, aku akan jadi driver-nya. Tapi harus aku akui jalan tu bila malam sangat tricky dengan lori arah bertentangan bila amik selekoh makan line kita + laju giler macam boleh drift. Pastu kabus tebal giler, selekoh tak nampak+turun naik bukit...pastu gaung kat tepi..haks ^_^ eh pendek cerita memang gila lah jalan tu.

Sampai kundasang dalam pukul 2 pagi lebih kurang, tempat tido kat d'villa Rina Ria Lodge tu pon kitorang dah book siap2 dekat je dengan kinabalu park dalam 5minit naik kereta.

Biliknya hostel rm30 semalam sekali breakfast campur laki-pompuan. At time kitorang masuk tu dah ada 3 laki tidur dalam tu  so, port2 tersorok untuk 2 pompuan team ni memang dah tak ada lah. Diorang pilih katil depan pintu sementara aku plak katil sebelah diorang jadi jaga..selang setengah jam mesti aku terjaga sebab geng 3 orang laki sebelum kitorang tu ada pasang gadjet ape entah..every 30minutes je akan menjerit 1saat, mau aku yang sesitip ni tak terkejut?

Sebelum tidur aku solat jamak maghrib isyak..cabarannya,dalam bilik tak ada ruang nak solat, luar sejuk siyott-pkul 2 lebih, pastu anjing banyak tapi aku redha solat pakai jaket berlapik baju t-shirt kat depan pintu hotel sape entah..hehe. Kiblat? Aku pakai google maps je cari arah utara pastu bajet2 arah barat pkul 10-11. Yang aku ingat masa dalam pasukan uniform dulu kiblat kat Malaysia sudut dia dalam 440°. Dan paling penting keyakinan, lagipun facing kiblat bukan rukun solat.

Pagi pukul 5.30 kitorang dah bangun and siap2 mandi,kemas beg semua. Excited nak hiking katanya sampaikan owner tempat tu tegur pagi ni mau pergi mana sebab breakfast pon dia belum sediakan lagi... Masa tu baru pukul 6.30. Haha. Lepas siap breakfast ala English tu-takde la english sangat pada aku (roti,sosej,kacang,telur,spread, coffee) mungkin sebab kat KL dah macam masakan aku tiap malam masa berjimat nak datang sini..haha

Next post baru cerita menuju puncak cinta kinabalu ni..huhu

No comments:

Post a Comment