Friday, April 1, 2016

Journey to kinabalu finale

Sambungan dari Part 2

Malam yang sejuk tu aku terbangun, tengok henset baru pukul 8.30 pastu bukak wassap. Geng pompuan yang kat sebelah katil aku ni merintih kelaparan tapi satu member dalam whatsapp group ni tak sorang pon reply..dan bila aku selak selimut, satu hostel semua tengah tido and gelap gelita time tu dah macam midnight sunyinya.

Ingat nak makan berdua sambil tengok bintang tapi lepas je aku keluar toilet amik wuduk, satu team dah bangun untuk kemas beg, sapu minyak panas n makan padahal baru pukul 9 malam. Lepas habis semua aktiviti tu dalam pukul 2 pagi kitorang pergi kafe untuk supper.

0230a.m After supper and got some briefing about cabaran pagi ni as well as pergi toilet, masing-masing mulakan langkah ke laluan pendakian. Early 100meter masih together tapi macam biasa 2 F tu dah hilang dalam kegelapan,tapi lepas je stage pertama aku pun berpecah jalan sorang dan boleh kata sampai ke akhirnya memang aku jalan sorang sebab hari sangat gelap and tak boleh nak cam mana satu teammate tambah lagi silau lampu headlamp.

Perjalanan pagi ni mostly tangga, mula-mula jalan memang terang je jalan tu tapi lama-lama hanya ada cahaya dari lampu aku sorang je. Masa jalan tu aku jumpa sumandak yang tengah frust teamate jalan laju + headlamp dia bateri dah nak out, so aku temankan dia sampai dia jumpa teammate dia balik.

Sampai checkpoint sayat-sayat pukul 0350a.m Checkpoint ni kalau tak sampai sebelum masa ditetapkan memang akan kecewa sebab yang tiba selepas jam 0500 a.m akan dihalang naik ke puncak. Kat sini jumpa double F tengah berehat. Lepas 5 minit kitorang teruskan perjalanan tapi lepas tu diorang hilang lagi..huhu

Jalan lepas tu pendakian yang tak curam sangat tapi berat je rasa badan ni nak berjalan kedepan, angin atas ni memang sejut pastu kuat sampaikan last2 minit tu aku terpaksa berlindung kat batu besar. Baju yang aku pakai tu memang da panas sampai berpeluh tapi kepala aku ni tak cukup cover..sejuk weh telinga, patut beli snowcap yang cover sampai telinga.

Atas ni dalm gelap -macam ragam boleh nampak, ada yang terhuyang hayang macam zombie ada yang jalan sikit pastu berhenti (macam aku hehe), and ada yang gagah perkasa jalan tanpa henti tapi slow je.

But at the end, less than 100 meter to the top aku stop untuk cari tempat solat,lepas usha 2-3 tempat aku dah nak start niat qada je pasal jalur merah kat ufuk dah kelihatan tapi tiba-tiba tempat aku rehat tu aku nampak macam debu, tak banyak tapi ada.So aku pun bertayamum basic pastu solat sambil peluk batu kat area tu sebab badan menggelongsor ke bawah masa sujud.huhu

Then aku tunggu sunrise and kawan-kawan yang aku tinggalkan sepanjang perjalanan tadi. Bila semua dah berjumpa sesi bergambar pun start dari saat tu...sampai la perjalanan turun ke laban rata. Non stop!

Pukul 10 kitorang sampai laban rata, lunch kat kafe,checkout bilik pastu sambung sesi gambar...pukul 11gerak turun ke timpohan gate. This time I'm the king sebab amik masa 2jam setengah je untuk sampai ke pintu timpohan.. Ini semua hasil bantuan extra legs a.k.a hiking stick yang sampai 2 tu selain teori lipat jari kaki ke dalam untuk elak sakit kuku..

1320p.m aku dah kat bawah,tunggu yang lain sampai aku tertidur kat bangku. Lama lepastu guider kejutkan aku sebab nak pinjam hiking stick, katanya dia turun ni pin sebab bawa orang sakit, hiking stick pulak untuk teammate aku yang injured.

20minit aku fikir..aku decide untuk naik balik cari kawan2 aku..hampir 2km baru aku jumpa diorang tengah berehat kat pondok bersama guider. Last 0.5km tu bukan sikit weh...kena mendaki bagai. Even just before pintu gate taman tu tangga dia mampu membunuh baki semangat yang ada. Nasib baik ada aku disisi cik adik ni, nak angkat orangnya memang tak lah kan..tapi beg pon jadilah.haha. kebetulan atas pintu gate tu ada besday party, bila nampak je geng pendaki yang penat tengah berusaha panjat tangga diorang bagi kata2 semangat and bersorak bila sampai last anak tangga..nampak la muka hepi kawan2 aku bila diorang disorak macam baru lepas score goal..huhu.

Habis pendakian...pergi ke pejabat pengurusan untuk ambil sijil tanda berjaya sampai puncak. Kalau tak sampai tak ada sijil tau.

Lepas tu kitorang terus ke pekan kundasang cari hotel yang tak ada tangga untuk didaki sebab semua dah fobia..haha

Tamat sudah cerita perjalanan ke kinabalu ni..dan bermula la kerinduan ini

Sebelum balik ke semenanjung sempat gak kitorang jalan2 area ranau, kundasang,terampuli, and pulau2 KK...ye la bila lagi nak datang kn? Cik adik tu ajak pergi sandakan pulak lepas ni sebab haritu tak puas makan seafood.. Huhu