Sunday, December 28, 2014

Hujung tahun

Setelah hilang mood seketika tetiba rasa macam patut taip something la kali ni, bukan ape...mana taw satu hari nanti perlukan ingatan ni semula. huhu =D

Buat masa ni sana sini riuh pasal banjir terburuk kat Malaysia sejak tahun millennium bermula..few friends menangis pasal rumah diorang first time masuk air dalam sejarah. Dan sebenarnya... aku tertanya sendiri "rumah 'dia' dekat ngan laut..selamat ke dia n famili?" Tapi setakat itu je la.. try contact sorang kawan nak tanya keadaan dia..sekali laki mana plak jawab panggilan aku tu. Terus aku tak contact lagi dah.. hari ni bukak FB nampak post dia pasal banjir..pendek citer rumah dia sikit lagi nak kena.

 Kenapa baru hari ni bukak FB?

Saat Malaysia ditimpa bencana ingat PM sorang je boleh enjoy? Aku pon pergi enjoy gak cuti krismas ni even takde la main golf =P tapi berjalan pakai passport la jugak..heee

Where? tak jauh Singapore je tapi it was not my first time datang situ sebab masa kecik pernah je datang cuma tak pernah jalan, datang wedding then balik.

This time datang sebab nenek sedara sakit (the only nenek yang tinggal sekarang) dah alang sampai tu pegi la Universal Studio sekali. Dan kebetulan rumah sedara tu 15 minit je ke sentosa island!!! next year bole datang sana lagi ni..haha

Singapore not as I imagine before- crowded place- tempat yang cantik dan tersusun. first impression lepas keluar dari kastam Woodlands "wow! rasa macam lebih hutan daripada Malaysia" haha. Actually lebih pada tak sangka singapore ni masih banyak hijau.

Walaupun masa nak masuk tu leceh, yelah since tahun bila ntah that country has made n change rules pada pelawat. So aku ngan first time masuk pakai passport sendiri, kereta sendiri memang macam2 kena buat masa kat imigresen tu.

Selama ni bukan aku tak pernah jumpa sedara mara singapore ni cuma tak kenal nama and muka.. bila da sampai tempat diorang baru la kenal sorang per sorang and lastly 
"Eh? cun pulak dia ni!"
Siapakah? Itu lah sedara yg pangkat dia dua-pupu aku.
"Tapi awat cam lain sikit rupa dia?" Oh her father non-malay, He's Pakistani.

For me Singaporean have strong english but they still able to speak malay even chinese and indian (kalau tengok kat wikipedia-languages (first english then malay, pastu baru mandarin)) So nak taknak memang speaking je la aku masa kat singapore tu termasuk ngan dua-pupu ni. Cuma agak janggal plak bila da fluent cakap english tetiba terselit bahasa melayu sebab combination ayat dia tak familiar kat malaysia.

Pasal harga barang memang ketara la bezanya. Kalau pendapatan aku sekarang ni dapat dalam dolar singapore, aku rasa hidup aku agak selesa jugak sekarang ni. air teh o kat sana baru S$0.90 compare kat sini RM1.00-itu pon kedai biasa2 lau mamak da tambah lagi RM0.20...Senang citer sana memang murah lah kalau bab makan atau keperluan harian ni. Tapi kalau ikut ajaran menteri/orang ada nama currency luar kena convert jadi RM dulu kalau nak taw murah atau tidak..puii mam la!!!

No comments:

Post a Comment