Monday, March 7, 2011

pemadam api dihati..

bila marah mcam2 bole berlaku, dari pemerhatian aku yang tak berape 'terer' dalam bab2 psikologi ni mendapati manusia mudah melakukan tindakkan negative rather than positive bile dalam keadaan ini disebabkan ketidakstabilan fikiran. Contoh? Pikir la sendiri..cam tak pernah marah lak..


Aku lau berada dalam situasi samada marah atau dimarahi, selalunye aku diam and jarang aku nak balas balik sebab bagi aku semua tu hanya memburukkan lagi situasi. Then antara sebab lain adalah kerana banyak dalil nasihat dalam kepale aku contohnye yang cam kt bwah nie..


seseorang telah berkata..
lau marah mase berdiri,cuba la duduk
lau marah mase duduk,  try baring2
and kalau tak boley jugak p la amik wuduk
sebabnye marah itu disebabkan syaitan dan syaitan tu daripada api..

seseorang juga telah berkata;
orang yang kuat bukan orang yang kuat beradu tenaganya tetapi orang yang kuat itu adalah orang yang mampu menahan amarah (daripada mempengaruhi tindakannya)

seseorang juga ada berkata,
berikan 70 sebab kenapa kamu tidak dapt memaafkan kesalahan saudaramu, jika tidak mampu maka salahkan atas kekerasan hati kamu.


sesorang tu juga pernah cakap;
sesungguhnya sabar itu sebahagian daripada iman.


kalau kita bersalah, kita tak suka orang marahi kita, Maka begitu juga orang lain yang wat silap, juga tak suka dimarahi. Tegurlah dengan lemah lembut dan kasih sayang.


babye =]

No comments:

Post a Comment