Wednesday, December 30, 2015

me to the North boarder






I'm back!!
back  from travelling the north.

Apa yang aku bawak balik?
Coklat untuk makan sendiri+ keychain yg tak decide nak bagi siapa+ exprience travel solo

Masa kecik2 dulu aku pernah naik train pergi Johor and balik KL, yang baru ni aku tarvel ke utara pulak. Excited jugak la tunggu midnight train tengah malam buta  sambil dikelilingi makcik2 yang nak pergi shopping kat padang besaq (aku curi dengar perbualan diorang), actually aku memang dah kat situ dari awal just geng makcik tu yang pikir aku akan blah bila diorang ramai2 keliling aku.

Ok, lupakan kisah makcik tu sebab tak ada ape pon berlaku. haha

You know KTM? tak tahu la orang lain tapi mostly orang kat kalng valley ni gelar KTM ni as Keretapi Terlambat Malaysia (Malaysia Slowest Train). Perjalanan tu jauh that's no problem memang dah aware tapi atas tiket tulis boarding 12.15, dekat pintu masuk tunjuk 12.30 at the end bukak pintu 12.45. Dey itu tengahmalam okay bukan tengahsiang..ngantuk weh.

Pagi, train tu berhenti kat penang aku pon nak solat subuh, tanya staf ktm dia habaq mai dalam train tu tak ada tempat khusus untuk solat, dengan segala ilmu yg aku cari sebelum travel ni maka aku pon solat la dalam train..tapi malu2 sikit masa nak angkat takbir tu even ramai lagi yang masih pejamkan mata. Nak solat kena cari arah kiblat, aku bawak fon yang ada function kompas tapi basic kompas kan "jauhkan dari alatan elektronik dan besi" and keretapi tu totally made from besi, bergerak pakai elektrik..kompas aku menggila tunjuk arah. Tapi at the end aku meyakini arah yang kompas tu tunjukkan. aku takbir berdiri hadap kiblat yang aku yakin pastu aku sambung dengan duduk.

Around 7.30am train stop lagi aku follow orang ramai yang berjalan2 dalam train dan terjumpa coach cafe..sekali imbas everything look normal ada waitress kat kaunter jual makanan and orang beratur tapi bila nak cross counter tu terdengar suara garau tanya orang " nak beli ape" bila aku toleh..Lelaki rambut panjang rebounding and blonde + mekap..pakai skirt tu aku tak ingat plak. Aku dalam hati "Belum sampai Thailand da jumpa benda2 camni"

Magicnya KTM ni walau gerak tengahmalam tadi lambat tapi sampai stesen Arau tu on time. dengan kos RM26 aku naik teksi pergi jeti tapi bukan jeti kuala perlis, ini jeti nelayan nak pergi Thailand. Kat jeti tu ada sorang makcik ngan anaknya. Diorang la yang banyak bantu aku masuk thailand ni daripada tunjukkan pejabat imegresen yang sekali pandang tak nampak tu, sampai la tukar cara masuk daripada naik bot nelayan kepada teksi ke sepadan Wang Kelian..area kubur besar Rohingnya dijumpai tu. Lepas urusan imigresen makcik tu call adik dia amik kitorang and mintak hantarkan aku ke tempat tunggu teksi kat pekan Chalung negeri Satun. Dari situ aku bayar van perlancongan THB200 untuk sampai ke Jeti Kuala Bara (Pak Bara Pier)- makcik tu translatekan untuk aku-

Based on survey..tiket transport kat langkawi pergi balik dalam RM250 tapi kat Pak Bara ni THB650 sehala + THB20 untuk bayaran masuk jeti- masa aku pergi rate THB100=MYR12 kira murah giler la sebab baru 100++ kalau 2ways. Kat jeti ni ade orang suka amik gamba dalam hati da terdetik "ini mesti nak mintak duit" maka aku tak layan dan terus naik bot. hampir 2jam perjalanan aku sampai kat Pulau Lipe (Koh Lipe) tapi tak pijak tanah lagi sbb bot stop kat tengah laut bot transit kena bayar THB50 + THB200 yuran masuk Koh Lipe.

So da sampai pulau agenda aku pon bermula




diving- discover scuba THB2800. Kitorang terjun bertiga 1 amik gamba 1 jaga belakang 1 lagi tu aku  ^__^
diorang ni orang Spain datang lepak2 sambil buat tour diving. Dari hari pertama sampai nak balik tu aku lepak dengan diorang je sebab orang malaysia taknak tegur aku even aku senyum kat diorang..ker sebab aku yg takde rupa orang malaysia time tu? haha





hari kedua baru ada feeling mandi laut tu pon bila dah petang sebab tengahari panas dan aku ni bukannya cam orang eropah kulit tahan panas.haha. Dapat lah gak melayan sunset and tengok ragam2 orang kat tepi pantai tu
dah puas main pantai aku melarikan diri ke langkawi mencari air yang sejuk. Tiket aku terbayar THB1000 pada agensi Budhaya masa kat Koh Lipe tapi bila pikir2 still cut cost sebb feri tu turunkan aku kat jeti kuah. kalau ikutkan telaga harbour tu tempat orang dari thailand selalu turun sebab lebih dekat ngan thailand 
hari last percutian sebelum terbang kelangit tengahmalam tu, lepas turun dari gunung Mat Chincang and Telaga Tujuh..dataran lang tempat aku singgah lunch..cliche sgt kalau bergambar depan helang tu, so aku dipantai inilah aku berposing.


muka masa pergi

muka masa balik
my journey tak habis lagi la sebab sampai je Selangor, terus drive cari tempat tidur sekitar Bukit Broga sebab nak tengok sunrise pagi tu and itulah hasilnya..sunrise dari belah timur (sebab haritu hari jumaat-kalau belah barat itu semua dah terlambat.huhu)

Singapore? tak jadi lah nak pergi celebrate new year kat sana sbb family aku buat spoil bawak left wing aku masuk Singapore sabtu aku balik dari travel. Supposely this weekend tapi  aku pon da decide nak BBQ kat pantai PortDickson je sepanjang hari. Just me+ bakar2+ nature..(oyea!! nak beli hammock)

Lagipon hajat semua dah tercapai..Singapore da sampai, Thailand dah sampai, Indonesia (Batam) pon sampai dah. Tak banyak aku belajar dari travel ni tapi cukup lah lepas untuk communicate dengan orang tempatan.

Daripada grup ber-4 ke Perhentian jadi Ber-3 ke Batam, pastu ber-2 ke Singapura seterusnya ber-1 ke Koh Lipe.............hidup, begitulah hakikatnya.

No comments:

Post a Comment